Un produs Blogger.

Ce inseamna actualizare?

Prin actualizarea soldelor de grad si funcție nu primim toti - cei cu acelasi grad si aceeasi functie - cresteri egale. Fiecare primeste in baza de calcul doar ceea ce ii lipseste din valoarea actuala a soldelor de grad si functie pentru activi.

sâmbătă, septembrie 28, 2024

Actualizarea pensiilor militare, pe intelesul tuturor!

44 comments

 Comentariu al userului @NINO-NINO ridicat in topic!

https://www.huhurez.com/2024/09/chestiune-extragerii-stagiilor-civile.html?showComment=1727513544747#c7435329695028621107


NINO-NINO spunea...

Domnule Claudiu Mariam eu am înțeles esența problemei pe care ati ridicat, și anume eliminarea articolului 60 alin. (3) prin OUG 59/2017 și OUG 114/2018, și cum aceasta a afectat procedura de comparare între indexări și actualizări.
Puncte cheie din explicația dumneavoastra:
Eliminarea art. 60 alin. (3):
Acest articol, care ar fi permis compararea doar a indexărilor și actualizărilor din același an, nu mai există în legislația actuală după modificările aduse prin OUG 59/2017 și OUG 114/2018. Aceasta este o modificare esențială care a schimbat modul în care se face calculul pensiilor militare.
Plafonarea la 85% prin art. 30:
Articolul 30, care plafonează cuantumul pensiei la 85% din baza de calcul, rămâne de bază în procesul de recalculare/actualizare. Această plafonare are un impact direct asupra cuantumului maxim care poate fi stabilit pentru pensie.
Baza de calcul stopată la nivelul din 2017:
Baza de calcul a pensiilor militare a fost efectiv "înghețată" la nivelul din 30 iunie 2017. După acest moment, cuantumul pensiei nu a mai fost ajustat prin actualizarea soldelor, ci a evoluat doar prin indexări anuale.
Aceasta înseamnă că, fără modificarea bazei de calcul prin actualizări, pensiile s-au majorat doar prin indexări aplicate cuantumului aflat în plată.
Actualizarea bazei de calcul:
Pentru ca baza de calcul să fie actualizată, trebuie ajustate elementele componente, adică soldele de grad și de funcție. În acest moment, dacă are loc o actualizare care include toate creșterile soldelor din ultimii 7 ani (din 2017 până în prezent), atunci noul cuantum rezultat din actualizare va fi comparat cu cuantumul pensiei deja indexat în acești ani.
Așa cum spuneti, nu se cumulează indexările din ultimii 7 ani cu cuantumul rezultat din actualizare. În schimb, se compară și rămâne în plată cuantumul cel mai favorabil pentru pensionar. Aceasta este procedura corectă.
Logica aplicării actualizării:
După o actualizare care ar include toate majorările soldelor de grad și funcție din ultimii 7 ani, este logic și corect să rămână în plată cuantumul rezultat din această actualizare, plafonat la 85% din baza de calcul, plus sporul pentru Ordinul Meritul Militar (OMM). Aceasta ar reflecta mai bine evoluțiile din soldele activilor.
În concluzie:
Aveti perfectă dreptate în observațiile dumneavoastră,.ără articolul 60 alin. (3), care permitea o comparare echitabilă între indexările și actualizările din același an, situația actuală favorizează plafonarea și compararea indexărilor pe o perioadă lungă de timp cu o actualizare făcută ulterior, ceea ce poate crea inechități.
Ceea ce subliniatii este că în actualul cadru legislativ, nu se cumulează indexările din anii anteriori cu actualizările, ci rămâne în plată varianta mai avantajoasă după ce se face compararea. De asemenea, plafonul de 85% din baza de calcul este o limitare care poate împiedica o parte din creșterile consistente să fie reflectate în pensiile în plată, chiar și după o actualizare a soldelor.
Cu stimă NINO-NINO!

44 de comentarii:

NINO-NINO spunea...

Vă multumesc foarte mult că acea postare a mea ați ridicat-o la alt nivel.;) Aveți perfectă dreptate cand spuneți că, dacă actualizările vor fi reglementate ca o operațiune permanentă, care se aplică ori de câte ori soldele de grad și/sau de funcție ale personalului activ se majorează, atunci indexarea anuală, conform art. 59, ar deveni o operațiune temporară.
Aceasta ar însemna că indexarea (care crește cuantumul pensiei în funcție de rata inflației sau alți indicatori economici) ar continua să fie aplicată și ar majora cuantumul pensiei militare, însă doar până în momentul în care acest cuantum, crescut prin indexare, ar fi depășit de cuantumul rezultat din actualizarea bazei de calcul (care reflectă noile majorări salariale ale personalului activ).
Cu permisiunea dumneavoastră vreau să fac o explicație detaliată privind actualizarea permanentă si indexarea temporară
Actualizarea permanentă:
Aceasta presupune că de fiecare dată când se majorează soldele personalului activ, pensiile militarilor în plată sunt actualizate, recalculându-se pe baza noilor valori salariale.
Prin actualizare, pensia reflectă în mod direct majorările salariale din sistemul militar și este ajustată ori de câte ori aceste majorări au loc.
Indexarea temporară:
Indexarea anuală, prevăzută de art. 59, este o metodă de ajustare a pensiilor pentru a contracara efectele inflației sau alte presiuni economice.
Ea ar funcționa ca o măsură temporară de protecție a puterii de cumpărare a pensiei, aplicându-se până când cuantumul pensiei, ajustat prin indexare, este depășit de cuantumul rezultat din actualizarea bazei de calcul.
În acel moment, cuantumul pensiei actualizat devine noua referință, iar indexarea nu mai este relevantă până la următoarea ajustare salarială.
Scenariu practic:
Să presupunem că un pensionar militar beneficiază de indexarea anuală timp de câțiva ani, ceea ce duce la o creștere treptată a cuantumului pensiei sale.
Între timp, soldele personalului activ sunt majorate, iar acest pensionar beneficiază de o actualizare a pensiei pe baza noilor solde de grad și/sau de funcție.
În momentul în care cuantumul pensiei rezultat din actualizare depășește cuantumul pensiei majorat prin indexare, pensia actualizată devine noul cuantum de referință, iar indexarea devine irelevantă până la următoarea majorare salarială.
Deci concluzie ar fi urmatoare:
Indexarea anuală este doar o soluție temporară pentru a compensa pierderile de putere de cumpărare, în timp ce actualizarea permanentă a pensiei, care reflectă creșterea soldei personalului activ, asigură o ajustare mai semnificativă și de durată. Astfel, indexarea ar acționa doar până când actualizarea aduce un cuantum superior, iar acest mecanism previne acumularea dublă de creșteri în mod simultan (prin indexare și actualizare).
Cu stimă NINO-NINO!

mosmartin16 spunea...

A se vedea vechiul art.60 (4) din 223 și anexa 2 art.1 și anexa 1 art.1 si 1b din ordinul M25 / 2016.

mosmartin16 spunea...

E diferență intre modul de aplicare a actualizării prin prisma vechiului art.60 din 223 și ceea ce presupune vechea reglementare din Legea 80/1995, art.11 alin.(2) de unde s-a inspirat..."amendamentul Leoreanu" ! Weekend plăcut tuturor !

Trofin spunea...

@CLAUDIU MARIN
Comentariul dvs. este cât se poate de plauzibil dar implică neajunsuri.
Se știe cum s-a determinat baza de calcul a pensiei , la recalcularea din 2016, conform algoritmului din ordinul M25/2016, aceasta cuprinde componentele de bază , solda de funcție și solda de grad și componente care se determină pe baza acestora. În prezent , fără niciun act legislativ ( eu nu cunosc că ar exista !) , baza de calcul suferă modificări la actualizarea componentelor principale fără să aibă și aportul acestora asupra componentelor derivate ( în legea 164/2001 nu exista așa ceva). Această metodă are drept consecință devalorizarea componentelor derivate de fiecare dată când componentele de bază se actualizează. În cazul actualizării din 2017 doar cuantumul cumulat al soldei de funcție a fost majorat prin actualizare în timp ce toate celelalte componente au rămas la nivelul anului 2016 . Drept consecință , majoritatea pensiilor actualizate au rezultat cu un cuantum sub nivelul pensiilor în plată , indexate în anul 2017 cu 5,1%.
După părerea mea , ar trebui ca baza de calcul să dețină două componente , respectiv componenta care se actualizează , dacă este posibil ori de câte ori se actualizează componentele salariale ale cadrelor din activitate( solda de funcție și/sau solda de grad) și componenta care nu se actualizează dar se indexează conform cu principiul stabilit de lege. În acest mod , baza de calcul va avea o dinamică mult mai acceptabilă decât este în prezent. Nu este normal ca noi , pensionarii militari să pornim la fiecare actualizare de la ce am avut la actualizarea precedentă ( în cazul pe care îl tot discutăm , la anul 2017 cu elemente din anul 2009 sau 2008). În sistemul public de pensii există sistemul regulator dictat de evoluția punctului de pensie care se aplică în egală măsură la întregul punctaj de care beneficiază pensionarul.
Referitor tot la actualizare , se zvonește că s-ar aplica , la stabilirea cuantumului actualizat , pentru toți pensionarii militari cu pensii deschise anterior datei de aplicare a OUG59/2017 cât și după această dată , limitarea pensiilor nete la netul bazei de calcul. După câte cunosc, OUG59/2017 se referă la limitarea cuantumului net al pensiei la cuantumul net al bazei de calcul pentru pensiile care se stabilesc în baza prevederii acestei ordonanțe. Pentru pensiile stabilit anterior date de 15 septembrie 2017 , normal ar fi se aplice prevederile legii anterioare. Așa consider că este corect și neabuziv.
Acesta este punctul meu de vedere referitor la cum se pun problemele în cazul actualizării care se preconizează în viitorul apropiat sau mai îndepărtat.

Cornelius Flavius Ifrim spunea...

Nu cred ca pensia mea de 1593 lei va atinge 2000 lei...

Semaka spunea...

Felicitari d-lui Nino-Nino si d-lui Marin pentru postare/prezentare. Cred ca toți pensionarii au înțeles ce este cu actualizarea si indexarea.

Cu stima,
Semaka

Claudiu Marin spunea...

@Trofin
Vad ca dvs. propuneti o baza de calcul saltareata... nu continua. Trebuie sa existe o continuitate cronologica in evolutia bazei de calcul. de la ultima recalculare sau de la stabilirea pensiei militare.
Modificarea bazei de calcul presupune modificarea componentei ei, prin eiminarea sau adaugarea unor elemente salariale de calcul, nu majorarea unor element salariale.
Haideti sa ne concentram toti pe reintroducerea in lege a actualizarii permanente a soldelor de grad si functie, nu numai solda de grad, ca masura concreta de diminuare a inegalitatilor.
Unii au preluat vesnica tanguire a celor care administreaza pensiile militare ca nu sunt bani si pentru majorarea soldelor de functie,
Ganditi-ca ca daca nu se face acum actualizarea soldelor de functie, peste cinci ani va fi nevoie de fonduri duble, in corul nemultumiților intrand si cei care s-au pensionat recent sau se vor pensiona in urmatorii ani.ine spunea cineva ca prin actualizare pensiile militare se vor majora cu sume variabile nu toate cu aceeasi suma.

Cornelius Flavius Ifrim spunea...

Discutii pertinente, inteligente si constructive la nivelul de blog, ce ar trebui citite de finantistii clocari ai CSP-urilor, daca ar fi cu scaun la cap si corecti, insa nu stim real ce clocesc acum sa ne taie elanul si drepturile, fiind extrem de periculosi si scrupulosi cu varsovistii, adica o ura din aceea atroce, cum dealtfel si noi ii uram pe ei pentru monstruozitatile lor clocare! Pacat ca nu sunt supravegheati de ministerele civile si sunt lasati de capetele lor, de-o sa ne trezim cu niste ,,bucurii'' mai mari decat casa si, cum zice si adminul, peste cativa ani corul protestelor va fi intregit si de ciucanii actuali, caci vor ajunge si ei in situatia noastra de acum!

Leo spunea...

"Arhitectul" Legii 223/2018 care pt. recalcularea din 01.01.2016 s-a raportat la elementele salariale din 2009 , în loc să se raporteze la salarizarea efectivă din 01.01.2016 a militarilor din activitate , a fost o LICHEA DE SISTEM , Maciu. El s-a pensionat în decembrie 2017.
Tot el a fost "creierul" și la elaborarea textului Art. VII din OUG 59/2017.
Acum se oftică că RED și Jianu or să aibe o pensie de 3 ori mai mare ca a lui și asta datorită "manoperei" lui .
De la acest individ a pornit HAOSUL la pensiile militare .
Ce atâta inginerie, când este atât de simplu. Să se actualizeze la toți pensionarii militari , raportat la SALARIZAREA din OUG 26/2024 .

Claudiu Marin spunea...

@Leo
Te-ai molipsit si d-ta de la cei care sustin prosteste numai actualizarea soldei de grad?
Ei, nu te-ai convins ca d-ta nu castigi mare branza la cuantumul ramas in plata, in schimb cei pensionati in ultimii 2 ani castiga mult mai mult?

Trofin spunea...

@CLAUDIU MARIN
Să nu se creadă că nu înțeleg prevederile actelor normative care tot apar , fără de finalitate dar nu vreau să fiu îndoctrinat în spiritul și litera lor. Puțină anticipație nu strică!
Până în prezent am verificat mai multe scenarii de actualizare ( avem libertatea de a ne imagina cam ce pot să gândească cei care emit acte normative neclare) . Am ajuns la concluzia că cel mai prost scenariu este cel folosit la actualizarea din 2017.
În ipoteza mea , după stabilirea pensiei /actualizarea pensie ( nu și la recalculare !) baza de calcul își încheie rolul , atenția se îndreaptă către componenta indexabilă și către componenta indexabilă și actualizabilă. Aceste două componente constituie prin sumare pensia brută stabilită sau actualizată. La actualizare, din cuantumul brut de la data stabilirii/recalculării/actualizării al părții actualizabile se elimină partea din pensie care se actualizează și se adaugă valoarea actuală prelucrată cu procentele care au stat la baza părții care se înlocuiește în baza de calcul ( procentul de compensare a contribuției la FPS/buget, coeficientul de calcul a pensiei și sporul OMM/echivalent) . În final , partea indexabilă se sumează cu noua valoare a părții actualizabile și rezultă noul cuantum brut la data noii actualizării. De ce trebuie neapărat să se țină cont de evoluția în timp a bazei de calcul dacă , de fiecare dată , când are loc o recalculare , se determină în baza noilor prevederi legale?.
Mă gândesc la această metodă pentru a reduce neajunsurile care se produc la fiecare actualizare când trebuie să o luăm din nou de la capăt. La ultima actualizare , din 2017 , s-a menținut cuantumul avantajos dar cum vom privi lucrurile dacă se va aplica principiul rămânerii în plată până când ,prin indexări succesive , cuantumul calculat depășește cuantumul actualizat.
O problemă , ce s-ar întâmpla dacă solda de grad ar fi majorată cu o sumă simbolică , de câteva sute de lei/grad? Cum ar arăta pensia actualizată dacă se apelează la baza de calcul de la ultima decizie emisă ? Groaznic de mică . Rămâne în plată cuantumul avantajos cu toate drepturile ? Este de discutat.

NINO-NINO spunea...

Dl Leo frustrarea pe care o exprimați este de înțeles, având în vedere consecințele care au rezultat din modul în care a fost implementată Legea 223/2015 (nu 2018, probabil a fost o mică eroare de tastare) și OUG 59/2017. Într-adevăr, este corect să ne întrebăm de ce recalcularea pensiilor militare din 2016 s-a bazat pe elementele salariale din 2009 și nu pe salarizarea actualizată din acel moment (01.01.2016), ceea ce a creat o discrepanță majoră între pensionarii militari și cadrele militare active.
Faptul că unele cadre din sistem au influențat modul în care au fost gândite și aplicate aceste legi, și că apoi ele însele au beneficiat de un anumit sistem inechitabil, accentuează și mai mult sentimentul de nemulțumire în rândul pensionarilor militari. Este, într-adevăr, o ironie că anumite persoane care au contribuit la crearea acestui „haos”, cum îl numiți, sunt acum nemulțumite de propriile pensii, în timp ce alți pensionari pot avea beneficii mai mari în virtutea schimbărilor recente.
Când vine vorba despre actualizarea pensiilor militare, soluția sugerată de a lega recalcularea tuturor pensiilor de salarizarea actuală a militarilor activi, așa cum este prevăzută în OUG 26/2024 (presupun că faceți referire la o ordonanță nouă pentru salarizarea militarilor în 2024), este una simplă și logică. Aceasta ar asigura un sistem echitabil, în care pensiile reflectă în mod corect veniturile curente din sistemul militar, nu salariile istorice, care au fost complet depășite de inflație și de evoluția economică.
Problema recalculării pe baza unor salarii vechi este una dintre principalele surse de inechitate și frustrare pentru pensionarii militari, care, în loc să beneficieze de actualizări conforme cu veniturile militarilor activi, rămân „blocați” într-un sistem rigid, în care se folosesc baze de calcul mult depășite.
În concluzie, soluția pentru a remedia aceste inegalități este să se reintroducă actualizarea permanentă a pensiilor militare, raportată la salarizarea curentă a militarilor activi, fără excepții și fără complicate artificii legislative care nu fac decât să creeze haos și nedreptate. Aceasta ar putea, într-adevăr, să elimine multe dintre tensiunile și nemulțumirile existente în sistemul de pensii militare și să asigure o corelare corectă între pensii și salariile curente.
Cu stima Plt.adj.sef NINO=NINO!

NINO-NINO spunea...

Domnule TROFIN comentariul dvs. subliniază foarte bine complexitatea și inechitățile legate de actualizarea pensiilor militare, în special în ceea ce privește modul în care a fost gestionată baza de calcul la recalcularea din 2016 și în actualizările ulterioare. Într-adevăr, recalcularea bazată pe solda de funcție și solda de grad, fără o actualizare a componentelor derivate, a dus la un efect de devalorizare a acestora. Aceasta a fost una dintre principalele cauze ale discrepanțelor în cuantumul pensiilor după 2017.
Sper sa imi dati voie sa analizez câteva dintre punctele-cheie ale problemei pe care o descrieți:
Baza de calcul și componentele sale: În mod corect, evidențiați faptul că baza de calcul a pensiei militare include atât componente de bază (solda de funcție și solda de grad), cât și componente derivate, care sunt direct influențate de actualizarea celor două componente principale. Dacă actualizarea nu afectează și componentele derivate, acestea rămân în urmă, ceea ce duce la o devalorizare continuă a pensiilor. Această practică este inechitabilă și duce la pensii actualizate care sunt sub nivelul pensiilor indexate.
Actualizarea incompletă din 2017: Ați menționat corect că la actualizarea din 2017 doar solda de funcție a fost majorată, în timp ce celelalte componente au rămas neschimbate la nivelul din 2016. Aceasta a avut ca rezultat cuantumuri de pensii care au fost sub nivelul pensiilor deja în plată, care fuseseră indexate cu 5,1%. Această diferență a creat o frustrare justificată în rândul pensionarilor militari, deoarece a fost percepută ca o eroare în aplicarea principiilor de actualizare.

NINO-NINO spunea...

NEXT:
Propunerea unei baze de calcul mai dinamice:
Propunerea dvs. de a împărți baza de calcul în două componente, una care să fie actualizată ori de câte ori sunt actualizate soldele de funcție și/sau de grad și una care să fie indexată conform legii, este o soluție practică și echitabilă. Aceasta ar asigura o dinamică mai corectă a pensiilor, în care atât actualizările, cât și indexările ar contribui la menținerea unui nivel just al pensiilor. Aceasta ar preveni situația în care pensionarii militari sunt nevoiți să pornească la fiecare actualizare de la un punct de referință depășit, cum ar fi actualizările din 2017 bazate pe elemente salariale din 2009 sau chiar 2008.
Limitarea pensiilor prin OUG 59/2017: Ați abordat și un alt aspect controversat, acela al aplicării OUG 59/2017, care limitează pensiile nete la nivelul net al bazei de calcul pentru pensiile stabilite după intrarea în vigoare a ordonanței. După cum menționați, ar fi logic ca pensiile stabilite anterior datei de 15 septembrie 2017 să fie reglementate de legea anterioară, fără aplicarea retroactivă a prevederilor OUG 59. Acest lucru ar fi corect și echitabil, evitând abuzurile și modificările discriminatorii care afectează pensionarii.
Concluzie: Punctul dvs. de vedere este foarte bine fundamentat și abordează o serie de aspecte critice legate de actualizarea pensiilor militare. Este clar că actualizarea trebuie să fie completă și să includă toate componentele bazei de calcul, nu doar solda de funcție sau de grad, pentru a preveni devalorizarea pensiilor în timp. În plus, aplicarea retroactivă a unor prevederi legislative precum cele din OUG 59/2017 creează un sentiment de nedreptate și trebuie să fie clar reglementată, astfel încât să fie aplicate doar pensiilor stabilite după data intrării în vigoare a acestei ordonanțe.
Este esențial ca viitoarele actualizări să fie făcute în mod transparent și echitabil, luând în considerare toate aceste aspecte, pentru a evita exacerbarea inegalităților și nemulțumirilor în rândul pensionarilor militari.dar mă indoiesc că se va intampla asa.
Si afirmația domnului Claudiu Marin . este foarte corectă și subliniază un aspect esențial al unui sistem de pensii echitabil și sustenabil: continuitatea cronologică în evoluția bazei de calcul a pensiilor militare. Aceasta înseamnă că, de la ultima recalculare sau de la stabilirea inițială a pensiei, trebuie să existe o progresie logică și coerentă în baza de calcul, astfel încât să reflecte corect evoluțiile salariale și schimbările legislative.
Cu stima Plt.adj.sef NINO-NINO!

kostas spunea...

Ca sa fie intr-adevar echitabil, actualizarea cu solda de grad trebuie sa se faca astfel: Se adauga la netul pensiei existente netul diferentei dintre solda de grad noua si solda de grad veche ,de la lit.b din decizie. Atat trebuie o oug de un rand, urmand in cel mai scurt timp sa se dea lege cu actualizare si cu solda de functie.

Leo spunea...

@Claudiu ,
Am spus SALARIZAREA din OUG 26/2024 nu numai SG.
Prin OUG 26/2024 se majorează cu 30% și SF.
Nu m-am referit numai la SG .

sky-zone spunea...

Buna seara! Domnilor, ai nostrii parlamentari alesi, au fost de acord doar cu solda de grad.

Cornelius Flavius Ifrim spunea...

Eu cred ca tot ce se face pe repede inante, in graba si electoral se face prost: Mama inca n-a primit Decizia de recalculare, la fel cativa pensionari din blocul ei, sau care au primit nu s-a mai obosit factorita sa le inmaneze, ci le-a pus direct in cutiile postale, desi legea interzice asa ceva, pentru ca trebuie sa semneze de primire, deci treaba este vraiste, dupa parerea mea, la nivel national. Am mai intrebat pe ici-pe colo pensionarii daca au primit deciziile si multi au afirmat negativ primirea acestora, si probabil ca la nivel national situatia sta altfel decat se trambiteaza public. Nici la noi graba aceasta n-o sa fie de bun augur, si asta nu din cauza ca n-ar fi timpul necesar actualizarii, noi fiind putini si ei au variantele lor intocmite de peste un an, fiti siguri de asta, dar ar fi o opotunitate pentru finantisti sa profite de timpul scurt si sa invoce acest lucru, in cazul unui esec planificat deliberat de dinainte, cu intentie clocar-ciucana impotriva varsovistilor, caci cine naiba sa-i mai controleze pe ei, imparatii vandalizarilor?! Era normal sa se fi dat ordin ca sa existe acolo reprezentanti ai pensionarilor, in scop de supraveghere, care macar sa urmareasca procesul de actualizari, si vedeti ca evit cuvantul negru de paradeala, recalculare, caci recalcularile de fapt sunt intotdeauna taieri adanci, pana la os, corect fiind actualizari la soldele de grad si functie! Ce era acolo ca, din fiecare sindicat, sa fie cate un reprezentant mutual pe parcursul programului de lucru, cu drept de interventii verbale doar intr-o sedinta de lucru zilnica, la sfarsit de program, pentru a se face analize si a se indrepta erori contabile? E o idee, si cred ca ar trebui prinsa din zbor de catre cei indrituiti, daca se catadicsesc sa citeasca si acest blog...

Cornelius Flavius Ifrim spunea...

@sky zone, avem si un material care sa concretizeze aceasta afirmatie criminala?!

Claudiu Marin spunea...

@NINO-NINO
Aici pe blog nu se practica judecata rabinului, adica ....si tu ai dreptate , dar si el are dreptate.
@Trofin
Complici lucrurile!
Actualizarea este o operatiune foarte simpla care nici nu necesita decizie de actualizare. Mai complicat este la soldele de functie la care trebuie translatati coeficientii din grila anului 2009 in grila de functii a anului 2022, conf L 153/2017
@Leo
Regresezi, daca ai pierdut cateva articole.
Pai, nu am stabilit ca OUG nr. 26/2024 nu majoreaza solda de funcție cu 30% ci salariile/soldele personalului cresc cu 30% din solda/salariul de functie?
@sky-zone
Lasa parlamentarii ca si rezervistii, in majoritate, cer doar actualizarea soldei de grad. Putin cer, vor primi si mai putin!

JUDECATORUL DIAVOLULUI spunea...

Trebuie sa va scriu la toți pe hârtie ca să înțelegeți care este diferența dintre actualizare și indexare sau recalculare .

Claudiu Marin spunea...

Stelica
Pariez ca nu stii sa faci diferentierea!

Gicu spunea...

Teoria cunoașterii asociată răspunsului nu ține de foame deloc!

Cornelius Flavius Ifrim spunea...

@Claudiu Marin, cel mai concret exemplu de habarnist, care cere repetitiv-papagaliceste numai actualizarea soldelor de grad, fara a pomeni de cele de functie, est marele istoric, Nicolae Iorga, pardon, ha, Mircea Dogaru!!!

JUDECATORUL DIAVOLULUI spunea...

ATENTIE
1.) INDEXAREA = se face la data de 01.01. Pentru pensionari și la data de 01.04.penyru persoanele încadrate în grad de handicap și reprezinta acea inflație care de 35 ani o tot avem anual și creste din ce în ce mai tare.
2.) ACTUALIZAREA = este o procedură legala care aduce trecutul în prezent cu pierderi financiare cât timp a stagnat motivul pentru care sa produs în FAPT .
3.)RECALCULAREA = SE PRODUCE CAND SE SCHIMBA DREPTUL LA PENSIE IN BAZA UNEI LEGISI METODOLOGIA DE ACORDARE .
4.REVIZUIREA = SE produce când din diverse motive pentru unii pensionari se schimba situația în care se aflau la data revizuirii. Decizii medicale , Sentințe judecătorești, etc.In ultimele 3 cazuri se EMIT DECIZII DAR NUMAI LA RECALCULARE SE SCHIMBA MODUL CUM ABFOST FACUTA BAZA DE CALCUL EA AVAND ALTE ELEMENTE IN COMPUNEREA SA .
IN concluzie .
La actualizare se schimba numai valoarea bazei de calcul NU și elementele care o formează, indexarile anterioare având putere numai dacă nu au fost acordate prin derogare și numai dacă cuantumul pensiei este mai avantajos.
.

Claudiu Marin spunea...

@Stelica
Aproape bine, unde ai copiat de pe net.
Concluziile sunt gresite sau neclare.Prin derogare sau nu, odata acordata, indexarea majoreaza cuantumul brut existent la 31 12 anul anterior.

JUDECATORUL DIAVOLULUI spunea...

Eu nu copii niciodată de pe NET . Am trecut prin toate fazele prezentate .De ce as copia ceva ce nu este scris pe net.

Constantin spunea...

Diferențele între indexare, recalculare și actualizare la pensiile militare:
1.Indexare:
Scop: Menținerea puterii de cumpărare a pensiilor.
Cum se face: Pensiile sunt ajustate anual în funcție de rata inflației. Aceasta se face automat, fără a fi necesară o cerere din partea pensionarilor.
2.Recalculare:
Scop: Ajustarea pensiilor pe baza unor noi criterii sau modificări legislative.
Cum se face: Se revizuiește baza de calcul a pensiei, de obicei pe baza salariilor dintr-o anumită perioadă de referință. Recalcularea poate duce la creșterea sau scăderea cuantumului pensiei.
3.Actualizare:
Scop: Alinierea pensiilor la noile solde/salarii ale personalului activ.
Cum se face: Pensiile sunt ajustate pentru a reflecta modificările în soldele/salariile personalului activ din armată sau alte structuri de apărare. Aceasta se face de obicei când există modificări semnificative în grilele de salarizare.

Cătălin spunea...

constantin, foarte bine punctat in ceea ce priveste indexarea, actualizarea si recalcularea. De aici rezulta ca niciodata nu ar trebui comparata actualizarea cu indexarea dar nistr analfaveti functionali au confundat merele cu perele si au prevazut aceadta anomalie in L223/2015.

Cornelius Flavius Ifrim spunea...

Si, nu uitati: Pe 25 Octombrie se va protesta la Bucuresti, de catre toti cei din aparare, ordine publica si siguranta nationala, impotriva URII politicienilor pe noi, pensionarii militari! Ura i-a determinat sa ne vandalizeze si inghete pensiile militare, nu grija față de noi si soarta noastra... Ura poate determina un politician sa afirme ca suntem niste nesimtiti, nu dragostea pentru noi si empatia si solidaritatea fata de necazurile si dezastrul de la pensiile militare! Daca macar un disponibilizat si-a luat o casa din salariile compensatorii, la trecerea fortata in rezerva, eu ma duc si o mananc din temelii si pana la ultima tigla de pe acoperis, dle asfaltator de carari pierdute in Universul stelar, Gringo Buzemoi!

Claudiu Marin spunea...

@catalin
Ce spui omule, cum sa nu comparam indexarile cu actualizarile?
Daca le aduni, peste un an dumneata ai in pensie toate indexarile de dupa 2015, dar si cresterile soldelor de grad si de functie din aceeasi perioada, pe cand cel care iese la pensie in anul 2025 va avea in pensie numai cresterile de grad si de functie, adica actualizarile din pensia d-tale. Nicio inderxare! Este ca nu judeci logic si drept?

maiag spunea...

Hellooo...propunerea legislativa este Actualizare. Restul sunt comentarii .ciulacu zicea ca saptamina asta parlament.e linisteeeee.Ciuciuciolac

VALYCA2010 spunea...

aseara am scris si eu un mesaj si vad ca nu l-ati postat?este vreo neregula?sau sa inteleg altceva?multumesc!

micutzul spunea...

Domnilor profesori ( mă adresez aici ofițerilor cu specialitatea ,,nu pot , nu am de unde,,) vă informez că este foarte greu pentru cineva străin de problematica actualizărilor, recalculărilor etc. să poată înțelege tiate operațiunile.
Am rugămintea să dați un exemplu clar cu o pensie existenta la aplicarea lui 223, să o treceți prin toate etapele și să arătați ce se întâmplă cu ea , cu elementele ei la o eventuală actualizare a grad/ funcție sau recalculare!
Astfel fiecare își poate înlocui în formule gradul și funcția cu care are calculată pensia!
Vă mulțumesc , cu respect!

Dodo spunea...

Bună dimineața! Părerea mea este ca ar trebui sa ii strângem cu ușa, cumva, pe Ciolac și pe Ciuc, sa nu încerce sa ne Sara din nou, adică săptămâna viitoare sa implementeze cauza noastră și apoi sa tot ne dam noi cu părerea și sa tot calculam cum a fi și cum e mai bine. Mai ales ca ei se pricep de minune la capitolul asta,mai ales PSD.

DAN spunea...

Bună dimineața camarazi! Am observat o stare mare de optimism și o întreagă discuție privind actualizare/indexare/recalculare. Să aprobe domnii politicieni legea și să o publice în monitorul oficial, că are cine face calculele la casele de pensii sectoriale. Însă eu nu sunt așa optimist pentru ca dezamăgirea să nu fie așa mare, din următoarele considerente:
1. Nu ne putem compara cu magistrații la care se actualizează permanent pensiile, in primul rand ei sunt aproximat 5000 de pensionari iar efortul bugetar este nesemnificativ și fac parte din una dintre cele trei puteri ale statului ,puterea judecătorească de care le este frică politicienilor
2. Noi suntem aproximativ 200.000 de pensionari iar o actualizare cu salariul de funcție și grad este un efort foarte mare bugetar iar noi nu reprezentam nimic pentru politicienii de care sa le fie frică. Daca ne actualizează numai SG tot e o victorie pentru noi.
Sper din tot sufletul să mă înșel iar domnii politicieni sa ne actualizeze și cu SF și SG.

magda spunea...

Explicatiile specialistilor de pe acest topic sunt deosebit de interesante,teorii peste teorii care multe dintre ele sunt citite inclusiv de unii decidenti..sunt sigura de asta..insa...Nici macar unul nu a luat in calcul ce traznai poa' sa faca aceasta superalianta...Ne aflam oarecum intr-o situatie similara cu cea din anul 2015. Cineva se va lauda iar ca ,,s-a facut dreptate cu pensiile ostasilor nostri'' ...si undeva dupa Craciun( cand victoriosii sunt cu sacii in caruta) apare..ce sa vezi,o ordonanta care modifica,suspenda,abroga un articol care efectiv rastoarna toate calculele hartiei..Sa NUam dreptate...

BONIFATIE spunea...

Unii manipulatori, lingăi de politruci, îi dau cu impactul bugetar, adică la cei vreo 5000 de magistrați nu se simte impactul dar la noi, vreo 200.000, se simte. Corect. Adică rezultă, logic, că nesimțiții sunt cei la care nu se simte impactul 💶💵💷. Dincolo de impact trebuie luată în considerare și moralitatea legii, de care politrucii au uitat sau, mai grav, n-au habar. Ideea este să se tindă către moralitatea legii, ca principiu, că în realitate sunt multe legi imorale.🥶⚔️Ce bine ar fi să se facă actualizarea cum a spus colegul Kostas. 😥

Viorel spunea...

Dan. Te contrazici. Folosind cuvântul „salariul de funcție” și nu solda de funcție mi-am dat seama că ești pensionar MAI iar afirmând că „noi nu reprezentăm nimic” (adică voi, polițiștii) nu este reală (afirmația). Voi aveți INFORMAȚIA, de la cel mai înalt nivel și până la primarul de comună. Când dușmanul joacă parșiv (cum fac politicienii) și voi ar trebui să faceți la fel. Orice golăneală, șmechereală, furt, amante, etc., la șantaj cu ei în folosul vostru / nostru sau faceți totul public (prin presă / TV) pe șustache ca să nu vă ia în colimatoriu. Iar la nivel înalt, știți multe mișmașuri.

VIO spunea...

Acum la Antena 3 a fost aratat ca proiectul este numai pentru actualizarea soldei grad !!! Deci 100 ron !!! Bataie de joc !!!

Niky spunea...

Era de așteptat că doar solda de grad se vrea actualizată, pentru cheltuieli bugetare minime, dar poate va fi într-o formulă care să avantajeze pe cei cu cuantumuri mici, că doar nu îi plângem pe aceia cu 8000-13.000 net!

Claudiu Marin spunea...

@Niky
Actualizarea numai a soldelor de grad ii avantajeaza doar pe cei pensionati in ultimii 2 ani si mai gadila orgoliul generalilor care s-au trezit abia acum, dupa OUG nr. 26/2024 ca solda lor de grad este mai mica decat cea a subofiterilor.
Solutia de compromis ar fi reactualizarea Plx 199/2020 cu aplicarea etapizata a actualizarii soldelor de grad si functie. Efortul financiar s-ar dispersa pe 2-3 ani si s-ar rezolva temporar problema pensiilor militare mici si foarte mici. Pensiile medii si mari ar beneficia de actualizari in anii urmatori. Asa cum am mai spus, pentru viitor conteaza sa se reglementeze ca soldele de grad si functie se actualizeaza permanent.

Leo spunea...

BRAVO MIRCEA !
https://sindicatulcmd.blogspot.com/

Claudiu Marin spunea...

@Leo,@xmax
Ca de obicei, respectivul sindicat bruiaza actiunile care au vizat actualizarea pensiilor militare.
Actiunea momentuui este sustinerea proiectului B447/2024.