Un produs Blogger.

vineri, august 28, 2020

Decizia nr. 4/13 07 2020 a Curții de Conturi

78 comments

Reformulez topicul după ce am observat că Decizia Curții de Conturi are și punctul 1/iii. Mă aflu în deplasare și m-am grăbit în intenția de a aduce cât mai repede informația la dispoziția cititorilor.

Mulțumesc @Adi 4 în numele zecilor de mii de pensionari militari care asteptau publicarea acestei importante decizii care confirmă in cea mai mare parte semnalele din ultimii 2 ani ale blogului, semnale ignorate de cele 2 Case Sectoriale care s-au umplut de rușine cu trăznăile pseudo juridice vehiculate în Intâmpinările din instanțe.
Deciziile anapoda date de multe instanțe confirmă superficialitatea multor judecători de le nivelul Tribunalelor și Curților de Apel.
Documentul confirmă și răspunsul dat de Casa de Pensii Sectorială a SRI  beneficiarului său Horia, din care rezulta că s-a  acordat indexarea din 2016 doar în limita plafonului de 85%.
 Decizia Curții de Conturi sugerează aplicarea greșită a actualului  articol 60 din Legea 223/2015, articol care era în vigoare doar de la 29 12 2018, neoperând la 30 06 2017. Până la OUG nr. 114/29 12 2018 nu a existat o dispoziție legală care să oblige indexarea bazei de stabilire/recalculare/ actualizare și apoi extragerea cuantumului pensiei militare de 85%, prevăzut de art. 30 introdus în L 223/2015 prin OUG nr. 57/2015. Această procedură este aplicabilă doar pensiilor stabilite după 29 12 2018.
Ar fi absurd pentru Casele Sectoriale să înțeleagă  că aplicarea art. 30 din L223/2015, în vigoare la 30 07 2017, ar însemna limitarea acordării indexărilor la plafonul de 85% din baza de calcul, fără a proceda mai întâi la indexarea bazei de calcul cu procentul de indexare. Or, legea nu permitea la 30 07 2017 indexarea bazei de calcul. 
Pâna la art. 84 din OUG nr. 114/2018 indexările s-au acordat potrivit art. 59 din Legea 223/2015, așa cum era redactat până la OUG 59/2017,  la drepturile de pensie militară existente în plată la sfârșitul anului anterior. 
Aceasta era forma textului art. 59 aplicabil la 30 06 2017.
"Articolul 59(1) Cuantumul pensiilor militare de stat se indexează anual cu 100% din rata medie anuală a inflației, la care se adaugă 50% din creșterea reală a câștigului salarial mediu brut realizat*)." Deci, indexarea se aplica în anii 2016-2017 la  cuantumul rezultat din plafonarea acestuia la 85% din baza de calcul. Sugestia Curții de Conturi în punctul 1/iii excede cadrului legal în vigoare la data de 30 06 2017, aplicarea ei în forma acceptată de CSP a SRI presupunând reconsiderarea tuturor indexărilor acordate de toate casele sectoriale din 2016 până în anul 2020.
Nici Casele Sectoriale și nici Curtea de Conturi nu pot dispune împotriva legii. De aceea se apelează la cenzurarea deciziilor lor de către instanțele judecătorești.
Casa de Pensii Sectoriale a MApN a procedat corect dacă a contestat punctul 1/iii din Decizia Curții de Conturi, dar tare mă tem că a contestat și/numai punctul 1/i și punctul 1/ii.
Nu ne pronunțăm până nu avem și acțiunea depusă de CSP a MApN la Curtea de Apel București în dosarul nr. 4241/2/2020.
Casa Sectorială a SRI procedat greșit că nu a contestat punctul 1/iii din decizie, acțiunea ei neputând să lovească în drepturile legale ale beneficiarilor de pensii militare. Acestia au dreptul de a obține în instanță ce nu le-a acordat CSP prin limitarea acordarii indexării din 2016 de limitele unui plafon de 85% din baza de calcul din 2016, inexistent atunci pentru operațiunea de indexare.
Cei care au procese pe rol să introducă rapid acest document la dosar, document pe care CSP a omis culpabil să-l pună în discuția părților, solicitând chiar repunerea pe rol a dosarelor in care s-au încheiat dezbaterile. Se va aduce la cunoștința instanțelor că această decizie face obiectul dosarului de contencios administrativ nr. 4241/2/2020 dintre CPS a MApN și Curtea de Conturi și că s-ar impune suspendarea judecării dosarului  până când se dă o soluție definitivă la Curtea de Apel București sau la ICCJ.
Cei care doresc, care nu au procese pe rol cu acest capăt de cerere iar cuantumul lor în plată în anii 2016 și 2017 a fost cuantumul calculat/recalculat, nu cuantumul  rămas în plată potrivit legii contributivității, pot face  cerere de intervenție principală la Curtea de Apel București prin care demonstrează cu deciziile de actualizare din 2017 că au un interes legitim în acest proces si solicită anularea punctului 1/iii din Decizia nr. 4 a Curții de Conturi, ca nelegal, și revizuirea pensiei potrivit deciziei Curții de Conturi punct 1/i și punctul 1/ii, de fapt potrivit art. 60  în vigoare la 30 06 2017 al L 223/2015. 
Nu depuneți cerere de intervenție dacă nu aveți cerere de revizuire adresată mai întâi Casei de  Pensii Sectoriale. Fără procedura prealabilă, cererile vor fi declarate inadmisibile de către Curtea de Apel București.

UPDATE
De citit topicul

în care demonstrez:
Cuantumul actualizat corect în 2017, în spiritul deciziei Curții de conturi poate fi calculat în 2 variante, ambele conducând la același rezultat;
1. Adăugarea valorii indexării din 2016 la cuantumul actualizat în 2017 potrivit art. 60 alin.(1).

            2. Adăugarea la baza de recalculare din 2017 a 5 % din baza de calcul din 2016 si extragerea din aceasta a cuantumului actualizat potrivit algoritmului de calcul 

B

O

78 de comentarii:

Mitica spunea...

Toata lumea zicea ca s.a gresit...acum si Curtea de Conturi...Atunci la ce mama dracului...eu am pierdut si la fond si la apel....Exact cum am spus...totul e dirijat...atunci cum judeca oamenii astia...care cica sunt judecatori..judeci cum ti se spune sau cum trebuie....La noi vad ca este CUM TI SE SPUNE. S-a mai castigat pe ici pe colo...dar trebuie sa ai var,frate,cumnat, vecin.... judecator sa castigi. De ce m-oi fi nascut eu in Romania ???

Gheorghe spunea...

Doar decizia este publica? In opinia mea sectiunea 3.1 din raport privind "descrierea detaliata a erorii/abaterii de la legalitate si regularitate" in viziunea CC ar fi de interes pentru noi intrucit CC are menirea sa constate cheltuirea in legalitate a banului public si nicidecum sa apere pensionarii asa cum pare la prima vedere.

Horia spunea...

Dar dacă se coroborează punctul i) cu punctul iii), nu rezultă ce a menționat CPS a SRI?

La punctul i), în decizie se spune actualizarea pensiei în anul 2017 ..., având ca punct de plecare cuantumul pensiei în plată la momentul respectiv, inclusiv indexarea din anul 2016, iar la iii) actualizarea pensiilor, în condițiile menționate mai sus, se realizează cu încadrarea în procentul de 85% din baza de calcul, conform art. 30 din Legea 223/2015.

Adică actualizarea, care conține și indexarea este limitată la 85% din baza de calcul.

Unknown spunea...

Ce are sula cu prefectura? Indexarea acopera rata inflatiei si nu are legatura cu 85 la suta din baza de calcul. Absurditatea asta face ca nicio indexare sa se mai aplice la cei cu vechimea completa. Imbecilitate in timp de pace.

Huhu Rezea spunea...

In condițiile art. 60 valabil de la 291 12 2018, nu în 2017, baza de calcul conține și indexarea doar dacă ea a fost indexată cu procentul de indexare.
Unde constați d-ta că în 2016 sau 2017 a fost indexată baza de calcul cu 5% sau cu 5,25%?
Au fost indexate drepturile de pensie din anul precedent.
Nici Casele dar nici Curtea de Conturi nu pot dispune împotriva legii în vigoare si nici nu pot aplica retroactiv o dispoziție legală.

Unknown spunea...

Domnilor, art 30 limitează doar pensia de serviciu la 85%,nu și pensia în plată și are legătură numai cu actualizarea,deci CC spune clar că CPS nu a respectat prevederile art.60(3). Nu vă luați după finantistul-intendant de la SRI.Se înțelege clar: Actualizarea pleacă de la pensia în plată la 30.06.2017 și se adaugă ori 5,25 din 2017, ori actualizarea cu 15%, deci care-i mai avantajoasă.

valy spunea...

În dosarele 2021/105/2019 și 2221/105/2019 au fost Respinse la fond acțiunile ca neîntemeiate.
Expertizele Contabile Judiciare făcute de Expert Anton Carmen în ambele dosare privind aplicarea procentului de 5% conform OUG 57/2015, art. 59 alin.(1) și (5)-2016 Legea223/2015 și aplicarea sporului de 9% prevăzut de art. 108 din lege, AU FOST FAVORABILE.
jUDECĂTORII CU SENINĂTATE AU DISPUS RESPINGEREA ACȚIUNII ambelor capete de cerere.

Huhu Rezea spunea...

Doar cuantumul rezultat din baza de calcul nu poate fi mai mare de 85% din bază.
In 2016 si 2017 baza de calcul nu se indexa.

Unknown spunea...

Baza de calcul actualizată doar cu 15% și inmulțită cu 85% are ca rezultat pensia de serviciu, acea sumă rezultată din majorarea cu 5%, și nu procentul,rămâne în pensia la 30.06.2017. Să nu facem confuzie intre pensia de serviciu și pensia în plată, ultima rezultând din prima plus OMM.

Ein Stein spunea...

ii se bate cap in cap cu iii. ii spune ca "trebuie sa aiba in componenta majorarea ..." iar iii spune ca nu trebuie sa mai aiba. Eu cred ca iii este o formulare nefericita, acolo unde scrie "se realizeaza cu incadrarea..." trebuie sa scrie " se acorda cu incadrarea...".

Huhu Rezea spunea...

Am citit Motivările celor doua sentinte de la Prahova.
Este descalificant pentru un judecător să aplice în același timp textul art. 60 valabil la 30 06 2017 cât textul aceluiasi art 60 modificat prin OUG 114/2018 pentru a sustine concluzia că voința legiuitorului în anul 2017 era ca pensia actualizată să nu fie mai mare decât pensia netă.

Huhu Rezea spunea...

vineri, august 28, 2020
Punctul 1/iii este compromisul acceptat de Curtea de Conturi fată de indaratnicia celor doua case.
Numai că a iesit un lucru si mai graoznic decât simpla excludere a indexării din 2016 din drepturile actualizate in 2017. Sunt puse in discutie toate indexările acordate peste plafonul de 85%.

Huhu Rezea spunea...

Pentru ca s-au clonat cei cu nume Necunoscut, nu mai public niciun comentariu cu acest nume.

reddog spunea...

Who is mister Paduraru from Botosani?
Thanks!

Huhu Rezea spunea...

Este un fel de ghiveci ce spui d-ta aci.
Prin procesul de actualizare trece doar componenta cuantumului recalculat/stabilit în anul 2016, nu si componenta reprezentand valoarea indexării din 2016. Drepturile actualizate în 2017 se compară cu drepturile indexate în acel an. Cuantumul mai mare poartă numele de drepturi de pensie militară actualizate în anul 2019.

Leo spunea...

Cel mai bine îl cunoaște Stelică luptătorul.
Eu am auzit a fi un PĂDUREAN viclean și tupeist, crescut și format la școala lui maciu ,zanfir și scârbu.
JOS LICHELELE !

Huhu Rezea spunea...

Tu numești comentarii niste banalitati de 2 bani?

reddog spunea...

Great Man Juristul Militar!
Stelica se pare ca e luptator doar cu numele.
Pai mai castigam si noi cate o batalie sau participam doar asa in spirit al Jocurior Olimpice? ;-)

Huhu Rezea spunea...

Si in prezent, după apariția acestei decizii, sunt chibiti ai gulerelor albe care reduc actualizarea pensiilor militare doar la art. 60 alin.(1) Cică acel cuantum ar reprezenta cresterea prin actualizare a drepturilor de pensie din anul 2016, desi ei elimină din acele drepturi indexareaa de 5%.

Primele 2 puncte ale deciziei Curtii de conturi exprima exact formula matematica a actualizrii si indexării pe care am expus-o de mai multe ori in ultimele zile.

(A+n) + B > (A+B) + 5,25%(A+B)
în care
A= cuantum recalculat în 2016
B= indexare cu 5%
n= cresterea lui A prin actualizare conf. art. 60 alin (1)

Leo spunea...

Nu știu despre care Stelică vorbești tu , dar Stelică luptătorul de la IAȘI are dosare pe rol câte nu avem toți adunate și se luptă cu licheaua HUOnorius aproape în fiecare săptămână în ședințele de judecată. Am auzit , că pe locul 2 ca luptător , ar fi unul FLAVIUS , care-l măciucește pe alt pădurean de -și aruncă căciula de pământ când îl vede pe holurile tribunalului... Pe locul 3 ai putea fi chiar TU , dar este slabă mișcarea la Tribunalul din CT.

vasile iosif spunea...

Dle H,
Pe cand demisia sau destituirea celor implicati?
Dar un proces penal pt.abuz on serviciu?
Cu stima,

reddog spunea...

In Dobrogea sunt multe eoliene dar n-am stofa de Don Quijote.

Alex spunea...

Este timpul pentru curatenia de toamna.Cei in drept sa studieze comunicatul si fara a lasa loc la alte interpretari,sa ia masurile ce se impun.
Cine a gresit trebuie sa plateasca.Conducerea C.P.S.a M.Ap.N. si chiar cei care au trecut pe la conducerea M.Ap.N.(ilustrii ministrii,care mai de care mai "pregatit" si mai habarnist)sub comanda carora s-au petrecut asemenea ilegalitati ,sa fie trasi la raspundere.Cei care mai sunt militari sa fie demisi si impreuna cu fostii ministrii dati pe mana procuraturii.Sa infunde puscaria nesimtitii.Stau si ma gandesc : cine sa faca totusi treaba asta? Cei de la guvernare impreuna cu ministrul nostru adormit ,nu sunt in stare sa scoata ce-i mai bun din doua proiecte de lege ,sau sa copieze macar propunerea de pe blogul acesta;dar sa mai sa se ocupe si de banditii de la C.P.S.Desi au divezi concrete le-ar lua inca vreo 5 ani pana ar lua vreo hotatare.Vai de noi!
Intr-o tara in care prostia constituie principala trasatura ,de caracter a celor ce trebuie sa conduca ,asa cum a ajuns Romania ,nu trebuie sa ne miram daca auzim ca drept pedeapsa ptr.ca a furat pensionarii militari atatia ani,directoarea C.P.S.va fi numita ministru la aparare.Cineva incapabil a gresit de la inceput.Altcineva mai inteligent o fi descoperit greseala ,dar era prea tarziu.Apoi au vrut sa ascunda acest fapt ,persistand in a gresi.Au avut noroc cu ministrii mostrii care pur si simplu au inchis ochii.Sunt curios de la inceputul acestei tampenii cati ministrii ai apararii au dispus controale la C.P.S. si ce masuri au luat.

Cornelius Flavius Ifrim spunea...

Multumesc binefacatorului din umbra! Doamne, ajuta!

Huhu Rezea spunea...

Niște guguștiuci de pe alt site fac mare gălăgie, să-i audă cine trebuie că ei au intors armele, o tin ca gaia mațu că articolul 30 se referă la plafonarea pensiilor stabilite, recalculate sau actualizate si după viitoarele indexări ale cuantumului. Or, pensiile stabilite, recalculate sau actualizate sunt deja deduse dintr-o bază de calcul in limitele plafonului de 85%, înainte de a fi indexate anual.
Mai grav, pentru amețirea cititorilor, lasă să se înțeleagă că grozăvia scrisă de Curtea de Conturi la punctul 1/iii din Decizia nr. 4 s-ar aplica numai in cazul actualizării, nu si în cazul stabilirii sau recalcularii pensiilor militare.
Art. 30 nu face vreo deosebire între cele 3 operațiuni prin raportare la norma juridică de limitare la procentul de 85% din baza de stabilire/recalculare/actualizare.
Nu au bunul simt să se intrebe dacă in anul 2016, când s-au recalculat 180 000 de pensii militare si s-au stabilit încă vreo câteva mii de noi pensii potrivit noii legi, cu limitarea cuantumului la 85% impusă de art. 30, vreuna dintre aceste pensii a primit indexarea de 5% doar în limita plafonului de 85%. Evident că nu, pentru că potrivit art. 59 indexarea s-a aplicat la cuantumul deja calculat sau recalculat în anul 2016.
Le este lene să se uite și pe propriile decizii de recalculare sau de stabilire din anul 2016 să constate cum li s-a calculat indexarea de 5%.
Să fie clar pentru toți părerologii cu pretenții că au studii juridice aprofundate că doar pensiile stabilite după data de 29 12 2018, data intrării în vigoare a actualului art. 60 din L 223/2015, sunt indexate prin indexarea bazei de calcul cu procentul ratei inflației stabilit de INS si stabilirea cuantumului de 85% din baza indexată, astfel încât pensionarul nu pierde niciun bănut fată de calculul aplicat direct cuantumului net.
Curtea de Conturi nu poate să ceară indexarea bazei de calcul a pensiilor militare recalculate sau calculate în 2016, sau actualizate în 2017, pentru că atunci legea nu prevedea indexarea bazei de calcul. Cu atât mai mult nu poate să ceara Caselor de pensii să ciuntească indexările in limita plafonului de 85%.
Indexările dispar din pensiile militare numai în anii în care s-au reglementat actualizări cu o valoare mai mare decât indexarea din acel an. Asa a dispărut din cuantumul recalculat sau stabilit indexarea de 5,25% din anul 2017. Nu avea de ce să dispară indexarea din 2016.

Leo spunea...

O singură actualizare în 2017 , care a lăsat în plată 90% din pensii chiar pensiile în plată. O actualizare cu 15% a Bazei de calcul în 2017 și 4 indexări din 2016 până în prezent (5% , 5,25% ,1,35 și 4,26%).Anul 2017 până pe 15.09. a fost cel mai bun din toată istoria repausatei legi 223

CEZAR spunea...

Iti schimbi ..Laptopul ASUSS !??

Constantin22 spunea...

Prin aceasta decizie nr.4 CDC "pune batista pe tambal" si in acelasi timp se autodescalifica, fiind partasa la actele si faptele unei institutii a statului care si-a pierdut total credibilitatea un fata personalului militar aflat in rezerva si retragere. Rezultatul acestei decizii este, dupa parerea mea unul singur, acela de a lua cei 5% de la cei care depasesc 85% (adica de la cei cu vechime completa) si sa-i dea celor care nu depasec 85% (adica celor cu vechime incompleta)...De noapte mintii..!Este total dezonorant si de neimaginat din partea celor doua institutii, sa nu aplici niste prevederi ale legii arat de simple...su sa motivezi ca nu sunt prevederi metodologice clare...! Oribil..!NO COMENT!

Ein Stein spunea...

@Huhurez
Eu am crezut cu convingere ca CC va stabili un mecanism comun pentru pensionarii dinainte de 2018 cu cei de dupa, acordarea indexarii la baza de cacul si la media soldelor nete, dupa caz, apoi adaugarea la "cuantumul acordat", adica la pensia care intra pe card. Precizarea cu limitarile in cazul acordarii indexarilor este oricum o imbecilitate pentru ca in cazul celor cu limitarea la 85%, din baza de calcul, e un nonsens pentru ca daca acorzi indexarea la intreaga baza de calcul si apoi iti acorda pensia limitata la 85% e acelasi lucru cu acordarea indexarii la baza de caclul limitata la 85% cu acordarea pensiei. Acelasi nonsens se regaseste si in Art.60, modificat, nu vad care ar fi situatia in care cuantumul pensiei ar fi mai mare ........, cu restul de vrajeala inutila, daca indexarea s-ar acorda la baza de calcul. Acordarea indexarii sa se faca la baza de calcul, oricare ar fi ea, si apoi sa lase legea sa-si urmeze cursul, fara tot felul de precizari imbecile, asta am crezut ca va face CC. Toate aceste precizari inutile cred ca a indus CC in eroare iii neavand practic nicio logica, credeam ca cei de la CC au inteles ca indexarea este un mecanism de corelare a pensiilor, in cazul nostru, cu preturile, partial ce-i drept, si nu element al pensiei supus rigorilor celorlalte prevederi din lege. Ei trebuiau sa stabileasca doar la ce se aplica indexarea nu daca se acorda sau cu cat este limitata.

tudor spunea...

Domnilor,
Articolul 30 stabileste ca pensia STABILITA, RECALCULATA SI ACTUALIZATA, in conditiile prezentei legi nu poate fi mai mare decat 85% din baza de calcul prevazuta la art 28.
Fata de aceste prevederi, pentru toti cei care beneficiem de pensii militare, cuantumul acestora a fost evident "STABILIT".
Unora dintre noi cuantumul a fost stabilit prin "RECALCULARE". Si recalcularea pensiilor militare s-a incheiat.
Ultima "ACTUALIZARE" a fost cea din 2017, apoi, actualizarea a fost eliminata prin Oug 59/2017.
Prin urmare, in viitor,in conformitate cu legea in vigoare acum, baza de calcul folosita la stabilirea (recalcularea) pensiilor militare noastre si cuantumul de 85 %, in lipsa actualizarii nu se va mai modifica nicicand.
Dar, marea majoritate a pensionarilor militari ating nivelul de 85 %
In aceasta situatie, conform legii si celor sustinute de CC, daca majorarile, indexarile se aplica pensiilor militare, conditionat de plafonul de 85 %, pe viitor foarte putini pensionari militari vor mai putea beneficia de masurile dispuse prin lege, de majorarile si indexarile care se vor acorda.
Dar oare aplicarea unor majorarari,indexari dispuse printr-o lege ulterioara, poate fi oprita de o dispozitie legala anterioara contrara. Evident NU. Cum o fi gandit Vasilescu si Tanase cand au elaborat aceasta aiureala. Sau cine a fi scornit-o.
Am onoarea.

Huhu Rezea spunea...

Există un risc real să se intâmple și așa ceva, dacă nu ne implicăm în procesul de la Curtea de Apel București. Unii, chiar și toate structurile asociative, dorm în front!
Eu cred că după finlizarea controlului la Casa de Pensii a MAI, Curtea de Conturi își va revizui Decizia si va elimina din ea punctul 1/iii, un compromis descalificant cu Casa Sectorială SRI, probabil contestat de CPS a MApN și de neacceptat de CPS a MAI.

Ein Stein spunea...

Lipsa de logica si cunostinte elementare de aritmetica nu poate decat sa duca la astfel de decizii. In fapt pct iii din decizia CC nu este decat o punere de acord cu spiritul L223. Deja pierzi zeci de procente din vechime si PS, drepturi rezultate din procedura de calcul, talharite prin limitari, ce mai conteaza daca pierzi 5% sau 10% drepturi din indexari, e deja un mizilic. Frustrant e ca tocmai intr-o lege a pensiilor sunt penalizati cei cu vechime completa, cei cu vechime incompleta nefiind supusi niciunei limitari, mai mult, sunt ajutati sa ajunga la nivelul celorlalti. Asta e spiritul legii, nu avem de ce sa acuzam CC-ul. Am tot scris si repet, L223 trebuie desfiintata de urgenta, o lege mizerabila si ticaloasa care nu are nimic de-a face cu un principiu al vreunei legi a pensiilor. L223 poate si mai mult, astea sunt doar mizilicuri, va genera probleme si situatii ciudate la infinit. Sunt mii de procese in instante, zeci de "organizatii" care "lupta", scandal in presa, intre institutii, decizii, nebunii, si vor continua la infinit fara vreo rezolvare.
L223 trebuie abrogata, ori sa fim trecuti pe legea publica ori o noua lege a pensiilor militare copiata cu punct si virgula de la o tara NATO de traditie.

VIOREL spunea...

Zilele acestea s-a produs ceea ce ucide şi ultima speranţă sau poate revelează ce refuzam să vedem. Un ciolac peltic şi două piţipoance stafidite au confiscat şi marele partid de stânga. Nu întâmplător, unul dintre cei trei mari răvăşitori este LOV, poate cel mai tare!Vai de ei români, bună treabă moldo-oltenească!
La fel ocontribuţia oltenescă copioasă prin aceste boguri foarte active la ameţirea pensionarilor militari: o chestie propagandistică tot mai prost mirositoare de abatere a atenţiei de la vârfurile politice şi vă voi da câteva argumente, vizibile şi de dincolo de Carpaţi.
-Susţinera cu un devotament feroce a primului planton al ţării, care a trădat oştirea şi din funcţiile militare şi din cea politică. Accederea lui la funcţii înalte a nedumerit pe oricine avea un minim grad de bun simţ intelectual şi politic, dar, pupilul lui LOV fiind (logic, fără propunere şi proptea politică nu se urcă nici o treaptă), cu un plan de management pe termen lung din care nu putea lipsi problema pensiilor militare pe care le-a aranjat cum ,,trebuie” ca să fie iubit universal. Este o icoană cu locuri de pupat şi pe faţă şi pe dos.
-Se insistă în mod absurd că nişte funcţionari au încurcat ceva la pensii, o dată cu întrarea în post a plantonului acum 5 ani, şi că nu se va mai putea repara nici peste alţi 5 ani, viaţa ne este dată pe veci peste cap, este definitiv şi ireparabil. Toată iubirea lui faţă de oşteni este pe nedrept văzută altfel, a intrat în depresie şi nici nu mai vrea să mai vorbească despre aceste lucruri supărătoare. Aceşti funcţionari sunt răul absolut şi tintele noastre perpetue!
Cât de naivi trebuie să fim să tragem în ţinte false, dragi colegi; vi s-a dat ceva sau nu mai avem nici experienţă de viaţă civilă nici militară? Oriunde şi oricând funţionarii pun în aplicare ce hotărăsc şefii( din păcate de prea multe ori sunt oglinda şefului). Hotărârea comandantului o dată luată nu este modificată de subordonaţi fără urmări. Lovitura la rezerciştii militari este de la nivel foarte înalt nu de la nivelul celor care fac socotelile ordonate. Am fost ofiţer şi de 20 de ani sunt economist, îmi este foarte clar de ce aceşti funcţionari militari au fost copios recompensaţi şi promovaţi, pentru că au greşit? Dumiriţi-vă singuri.

Huhu Rezea spunea...

@Ein stein
Ești confuz și arunci niște buzdugane otrăvite.
Curtea de Conturi nu poate dispune peste lege. Ea poate să stabilească doar dacă banul public a fost cheltuit conform normelor legale existente.
Cum adică să crezi că acest organism de control ar fi putut să stabilească un mecanism comun pentru pensionarii militari dinainte si de după 2018?
Nici legiuitorul nu si-a permis în ordonanta 114/2018 să legifereze retroactiv pentru pensionarii exitenți deja la data de 29 12 2018. S-a referit doar la pensiile stabilite, ceea ce în limbaj juridic se traduce că se aplică numai pensiilor stabilite după data de 29 12 2018, nu si pensiilor stabilite/recalculate/actualizate anterior.
Este corectă indexarea mediei soldelor nete care intră în baza de calcul pentru că și cuantumul net al pensiei rezultate este mai mare exact cu indicele de indexare, dar nu poate fi aplicată pensiilor stabilite/recalculate/actualizate anterior si cu atât mai mult nu poate fi aplicată in halul în care a procedat SRI, adică să elimine indexările fără să indexeze baza de stabilire/recalculare/actualizare.
Indexările nu intră în algoritmul de calcul al pensiilor militare decât pentru pensiile stabilite după intrarea în vigoare a OUG nr. 114/2018.

b
Ba da, putem acuza Curtea de Conturi că a obligat Casele să aplice în anii 2016 și 2017 o dispoziție legală care a intrat în vigoare abia prin OUG nr 114/2018

Xman spunea...

Nu e dezonorant de loc.Un personaj cu OSKAR care are pensie 10,000 (85% din baza de calcul) dupa indexarea de 5.25 ar primi 525 de lei,iar o peroana cu 704 primeste 37 de lei...Ma intreb oare ,acel personaj nu se descurca cu 10,000 de lei in anul 2017 si ii mai trebuie si indexare?Cel mai corect ar fi ca indexarile sa nu se acorde la pensiile intregi ,fie ele de serviciu,contributive sau cum s-or denumi,ci indexarea sa fie acordata ca procent din valoarea cosului minim de consum (cheltuieliele necesare supravietuirii in conditii decente ale unei persoane) cunoscut la data indexarii.Respectiv pentru 2017,acest cos minim de consum era cel din 2015 care a fost de 2,314 lei la un salariat (https://www.romaniasociala.ro/cosul-de-consum-in-romania/).Asadar,acoperirea prin iflatie ar trebui operata doar asupra acestei valori.La o inflatie de 5.25% suma primita de cei in drept din aceasta tara ar trebui sa fie egala cu 2,314*5.25/100=121 lei.Astfel,asistatii sociali,salariatii si pensionarii cu veniturile situate in intervalul sub 2,314 lei ar primi aceasta suma in integrum,iar cei cu veniturile mai mari ar primi ZERO,NADA,NIENTE,NOTHING,RIEN...Intr-un stat social,dreptatea sociala trebuie sa fie baza,nu exceptia.

Leon spunea...

Asa de mult il iubeste Olguta pe Ionel incat l-a propulsat direct in bratele lui Iohannis..!

Iulian Mareș spunea...

Pe alocuri nu sunt de acord, însă, pe ansamblu aveți dreptate! Ce să-i faci daca ne încăpățânăm sa trăim și pensionarii sunt peste 1/3 din Nr celor în activitate!
Să ne de-a Poloniu...., că la opozanții ruși!
Vreau 20g de Poloniu!

Constantin22 spunea...

Sa speram ca se vor lamurii lucrurile dupa controlul la MAI...!Insa am ceva retineri ca nu vor impune aplicarea a ceea ce au duspus prin Dec. Nr.4 si acolo...! Se pare ca traim vremuri apuse pe care unii dintre noi le-am mai trait...!

Huhu Rezea spunea...

@Xman
Bravo domnule, gândești precum a decis Curtea de Conturi.
Ce le mai trebuie indexare astora care au procentul de pensie de 85%? Le dăm alora care nu au reușit să ajungă la 85% pentru că au rupt porțile unităților ca să iasă anticipat la pensie.
Intr-o societate normală.... meritocrația nu este pedepsită.

kostas spunea...

Dogaru a amutit! Coarna a amutit!Toti au amutit!Nu mai latra nimeni Oricum latrau degeaba, dar macar latrau.Parca-ar fi murit cu totii.Nu mai intereseaza pe nimeni nimic.Parca ar fi facut toti sefii astia de asociatii si sindicate o intelegere sa nu rezolve nimic. Vai de capul lor!Toti sunt la fel de slabi.N-au nici o viziune, nici o capacitate de mobilizare a membrilor organizatiilor lor. Taie frunza la caini toata ziua si mai scot cand si cand cate un comunicat rasuflat, pentru ochii prostilor, sa para ca muncesc.Sunt de rasul lumii. De ani de zile nu-i baga nimeni in seama.In locul lor mi-ar fi rusine si m-as duce pe pustii. I-au citit toti ca sunt slabi si-si bat joc de ei.De aceea am ajuns ultimii oameni si ne calaresc toti.

Huhu Rezea spunea...

O singură rectificare, dacă s-ar aplica punctul 1/iii din Decizia 4/2020 a Curții de Conturi.
In viitor se vor indexa, în limita plafonului de 85%, pensiile stabilite anterior datei de 29 12 2018 și... integral pensiile stabilite după 29 12 2018, pentru că acestora li se aplică procentul de indexarea la baza de calcul, nu la cuantum.

Huhu Rezea spunea...

Un rechizitoriu dureros pentru structurile asociative ale pensionarilor militari
Am spus că modul cum vor reacționa structurile asociative la conflictul de contencios administrativ dintre Curtea de Conturi si Casele Sectoriale este ca o hârtie de turnesol care va indică profesionalismul, buna credințâ si independenta acestora fată de structurile oficiale ale ministerelor.

Calinmihaib12 spunea...

Pe "Olguța":.eu cred că..de fapt,în acte: o cheamă:..OLGA..(de la..VOLGA)..!
Nu-i mai faceți "jocul" ..DEZMIERDÂND-O..!

Calinmihaib12 spunea...


















D-le HORIA: eu cred că art.1 = NU conține contraziceri: ▪︎Calculul RECALCULĂRII (2016):
Media S.LSB.-Bz.C.= 1.000 lei:
"Plafon"= 85 %:(+/- PENSIE
SUPLIM.,conform"algoritmului"
GREȘIT al CPS):
1.000×85%= 850= Pens.Serv.
850×20%= 170 + = 1.020 OMM
1.020× 5%= 51 + = 1.071 IND.•
●=1.071 = pensie rec.+ index.
5 % (2016)= REPER..!
................................
▪︎ Calculul ACTUALIZĂRII (2017):
MEDIA SLB-Bz.C = ACTUALIZATĂ =
1.079 lei(= 1.000 lei la REC.
+ 79 lei= ▪︎
= 1.079 lei
(influența actualizării S.F.la
activi cu 15 %,=aprox.=7,83 %)
1.079×85%= 918 lei= Ps. Serv.
918×20%= 184 lei=1.102 OMM
1.102+ 5%=1.153 lei ▪︎
+(IND. 5 % din 2016=51 lei).
■ 1.153 lei=Pens.Serv.+
( +/- Pens.Supl.)+ OMM+ 5%
INDEX.2016)=ps. in plată.
..............................
De aici: intervine comparația
și APLICAREA art.60,al.3..!=
DACĂ SE aplică sau NU SE
aplică INDEXAREA din 2017..!,
comparativ cu ACTUALIZAREA..!
...............................
Modelul de calcul: cu solda de 1.000 de lei în cele 6 luni alese: ipotetică e pt.ușurarea calculului..!,..și e făcut: pe ALGORITMUL INCORECT LEGAL al caselor de pensii sectoriale,pt. că INCLUD PENSIA SUPLIMENTARĂ IN
BAZA DE CALCUL PLAFONATĂ la 85 %..!
ASTFEL: in situația că un pensionar are o vechime de peste 45 de ani..,PIERDE == I SE FURĂ PENSIA SUPLIMENTARĂ ==IN INTREGIME..!,..iar art.108 DEVINE UN ARTICOL,..PRACTIC NEAPLICAT..!!
In concluzie:INDEXAREA pensiilor "anterioare"..,in baza acestei legi "corectată"..cel puțin în baza art.1,alin.i-iii din DECIZIA nr.4/13.08.2020 a C.CONTURI=..in forma prezentată in topic se va face DUPĂ aplicarea RECALCULĂRII și ACTUALIZĂRII pensiilor in plată..!, cum e ..în lege.
Nu e CLAR :dacă ACEST TEXT al deciziei e cel OFICIAL, PUBLICABIL,..și mai ales =e INCOMPLET,astfel că.. TOTUL.. legat de acest subiect e RELATIV .., IPOTETIC..!!

Iulian Mareș spunea...

Kostas,
Nu vezi ce activ este olteanul lui Neacșu de la ANCMR, de după Bahnareanu? Parcă Tudor îl keama!

Trofin spunea...

Din sumarul Deciziei rezultă cu foarte mare claritate că la actualizarea pensiilor militare din anul 2017 trebuia să fie aplicată procedura de actualizare din Anexa nr. 2 la Ordinul M25/2016 și nu alte improvizații pe care le-au făcut managerii noștri din fruntea CSP si DFC a MApN. Păcat că această decizie nu va avea nicio aplicare în viitorul apropiat. De ce ? Fiindcă bat vânturi contrare intereselor naționale și armata va trebui să suporte în continuare costurile pentru lucrurile începute.

Iulian Mareș spunea...

@Xman,
Nu mai sta la soare...
Astea nu sunt principii!
Poți spune cum de a reușit să aibă o pensie de 704 lei? Eu nu am găsit o explicație, zău.
Toți trancane pe aici despre Oskar; pe voi va arde cei 5% din efectiv care au beneficiat?
Atunci sa din f corecți și să spunem că nici SM nu trebuia extins, moka, la nebeneficiarii reali!

Trofin spunea...

@Huhu Rezea : Este adevărat , nu scrie pe undeva , prin locurile de noi știute , dar acest lucru trebuia să-l știe și cei care au scris textul din Decizie. Spuneți că nu s-a indexat în 2016 cu 5% baza de calcul dar , dacă revenim la regulile după care se fac operațiile aritmetice , se constată că dacă avem a= 0,85 x b , atunci 1,05*a =1,05 *(0,85*b) = 0,85*(1,05*b) , unde a este cuantumul pensiei b este baza de calcul din 2016. De ce nu s-a operat, la recalcularea din 2016 a pensiilor, majorarea de 5% în algoritmul de determinare a bazei calcul este o problemă care poate să fie speculată dar cineva a anticipat posibilele efecte viitoare și a avut dreptate . Mecanismul de corectare este simplu. Se majorează valoarea de referință sectorială care a stat la baza recalculării pensiilor din 2016 cu 5% și devine 197,3387*1,05=207,2056 lei , mai departe se aplică aidoma algoritmul pe care mulți dintre noi îl cunosc. Doar cârcotașii pot gândi în contradictoriu atunci când totul este clar !

Leon spunea...

Prenumele real: Lia OLGUTA, mai documentează-te doctore!

Trofin spunea...

Corect ce spuneți!. Cred că se face o confuzie între procentul maxim de 85% și limitarea cuantumului net al pensiei care nu poate să depășească ( conform OUG 59/2017 și OUG 114 / 2018 cuantumul net al soldei corespunzătoare valorii bazei de calcul obținută după indexări repetate .

Huhu Rezea spunea...

Cum să nu-și facă efect decizia CC?
Nu vezi cum la SRI au fost revizuite într-o săptămână cca 500 decizii de pensie?
Numai că au aplicat prost indexarea.
Apoi nu se stie dacâ indexarea calculată din cuantumul recalculat în 2016 au introdus-o in cuantumul actualizat sau au adăugat-o acestuia.
Oricum cuantumul final actualizat în 201t nu s-a mai indexat pănă în anul 2019.
Domnule Vasile, văd că o scalzi așa printre ape... pe unde postezi, nu vrei să intri în esența problemei.
Anexa 2 a spus cum se actualizează cuantumul calculat/stabilit din componența drepturilor de pensie existente în anul precedent, de ce trebuia să precizeze să nu uite să adauge cealaltă componentă a drepturilor de pensie, respectiv valoarea indexării.
Dumitale cum îți ies calculele? In câtare sau pe curbele de nivel?

Trofin spunea...

După raționamentele lui Huhu Rezea , pot să cred că a început și d-lui procesul de aburire a pensionarilor , proces desfășurat cu mult aplomb pe alte adrese.

Trofin spunea...

Operația aritmetică este corectă dar nu respectă decizia Curții de Conturi

Huhu Rezea spunea...

Domnule, Curtea de Conturi nu poate decide impotriva legii!
In anul de grație 2017 indexarea se aplica la cuantumul drepturilor de pensie din anul anterior, nu la baza de calcul.
Terminați cu improvizațiile! Nu aduceți si voi ordonanțele 59 si 114 la data de 30 06 2017, ca nu existau atunci.
Uite textele de lege in vigoare la data actualizării!

Articolul 30
Pensia stabilită, recalculată și actualizată în condițiile prezentei legi nu poate fi mai mare decât 85% din baza de calcul prevăzută la art. 28.

Articolul 59
(1) Cuantumul pensiilor militare de stat se indexează anual cu 100% din rata medie anuală a inflației, la care se adaugă 50% din creșterea reală a câștigului salarial mediu brut realizat*).
(2) Indicatorii prevăzuți la alin. (1) sunt cei definitivi, cunoscuți în anul curent pentru anul calendaristic anterior, comunicați de Institutul Național de Statistică.
(3) În situația în care unul dintre indicatorii prevăzuți la alin. (1) are valoare negativă, la indexarea cuantumului pensiilor militare de stat se utilizează indicatorul cu valoare pozitivă.
(4) În situația în care indicatorii prevăzuți la alin. (1) au valori negative, se păstrează cuantumul pensiei aflat în plată.
(5) Prevederile alin. (1) se aplică și drepturilor de pensie deschise în cursul anului.
(7) Începând cu anul 2030, cuantumul pensiilor militare de stat se indexează anual cu 100% din rata inflației realizată pe anul precedent.

Articolul 60
(1) Cuantumul pensiilor militare de stat se actualizează ori de câte ori se majorează solda de grad/salariul gradului profesional și/sau solda de funcție/salariul de funcție al militarilor, polițiștilor și funcționarilor publici cu statut special, în procentele stabilite la art. 29, 30 și 108 și în funcție de vechimea valorificată prin ultima decizie de pensie, astfel:
a) potrivit gradului militar/profesional avut la data trecerii în rezervă/încetării raporturilor de serviciu și a mediei soldelor de funcție/salariilor de funcție îndeplinite în 6 luni consecutive, din ultimii 5 ani de activitate, la cererea persoanelor ale căror drepturi de pensie au fost deschise înainte de intrarea în vigoare a prezentei legi;
b) în funcție de gradul militar/profesional deținut la data trecerii în rezervă/încetării raporturilor de serviciu și media soldelor de funcție/salariilor de funcție deținute în cele 6 luni alese conform prevederilor art. 28 pentru drepturile de pensie deschise în baza prezentei legi.
(

Huhu Rezea spunea...

continuare

2) Abrogat.
(3) În anul în care pot fi aplicate atât prevederile art. 59, cât și cele ale alin. (1), se aplică dispozițiile cele mai favorabile.
(4) Procedura de actualizare prevăzută la alin. (1) se stabilește prin ordin comun al conducătorilor instituțiilor din domeniul apărării naționale, ordinii publice și securității naționale, emis în termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi.

Conform formei avute de art 59 la 30 06 2017, indexările s-ar fi aplicat si în 2031 la cuantumul pensiei, nu la baza de calcul, dacă nu interveneau Ordonanțele 59/2017 si 114/2018.
Este adevărat ce zici că aplicarea procentului de indexare mai întâi la baza de calcul nu afectează cu nimic valoarea indexării, dar nu prevedea legea așa ceva.
Ce vrei mai grav decât a procedat SRI, cu acceptul Curții de Conturi, că a introdus indexarea în cuantumul plafonat si actualizat al pensiei dar nu a procedat mai întâi la indexarea bazei de actualizare.
Strict legal, cuantumul actualizat potrivit art. 60 alin (1) nu se indexează în anul 2017 nici cu 5% și nici cu 5,25%.
Valoarea indexării din 2016, calculată din cuantumul calculat/recalculat din acel an, i se adaugă pentru a nu afecta suma drepturile avute de pensionar la sfârșitul anului 2016, iar indexarea de 5,25% a fost eliminată potrivit regularizării din art. 60 alin (3)
Cănd corectam eu pe blog deciziile de actualizare emise de Casele MApN și SRI, fără ca voi să acordati prea mare atenție, doar curbă nivel se încontra că asa trebuia, nici nu era in vigoare OUG 114/2018 care a introdus pentru prima oară în legea pensiilor militare indexarea bazei de calcul.

Ein Stein spunea...

Asa e sunt confuz si confuzia creste pe masura ce inaintam in problema. Eu am asteptat o limpezire a apelor din partea CC, la ii au nimerit-o, a scos la lumina cotcariile CSP. Stii ce e culmea? Punctul iii trebuie sa existe, evident nu in formula actuala din decizie, am scris cum mi se parea normal sa se aplice indexarea si cred ca nu ai nimic impotriva. Presupunand ca iii nu ar exista si cei care primesc pensia prin calculul la 85% din baza de calcul nu li s-ar interzice indexarea, ar exista o diferenta de aplicare intre cei dinainte de 2018 si cei de dupa. Mai precis daca doi pensionari, unul dinainte de 2018 si celalalt dupa 2018 avand la un moment T0 pensiile perfect egale, prin indexare celor doi le vor rezulta pensii in cuantumuri diferite incepand cu a doua indexare, in favoarea celui de dupa 2018. O lege nu ar trebui sa permita asta.
Pe de alta parte, la SRI, e mai multa ceata ca inainte. Astia de la CSP a SRI au pretins ca ei au indreptat problemele constatate de CC, sub bagheta lor magica. Ma intreb cum, pentru ca rezolvarea problemei presupunea atat punctul ii cat si iii, deci pe langa acordarea drepturilor catre pensionarii vizati ei trebuiau sa inceapa si procedura de recuperare a drepturilor necuvenite, conform iii, de la ceilalti, abia atunci cercul era complet. Asta presupune ca CC a dat aprobator din cap, asta ma duce cu gandul la faptul ca CC la pct iii nu a vrut sa spuna ce a scris.

Ein Stein spunea...

De asemenea iii este o bomba logica, in formularea actuala, mai degraba un nonsens pentru ca se vorbeste de actualizarea pensiilor cu incadrarea in 85%.... Pai actualizarea inseamna, daca nu ma insel, tocmai modificarea bazei de calcul, prin cresterea unuia sau mai multe elemente baza. Atunci care mai e rostul acestei precizari? Baza de calcul se actualizeaza, nu poti sa actualizezi pensia pentru ca nu ai cum, si apoi legea isi urmeaza cursul cu celelalte articole, 30 in cazul de fata, pentru a rezulta pensia actualizata. Nu inteleg de unde s-a tras concluzia ca daca ai atins pragul de 85% nu mai primesti indexare pentru ca indexarea nu este actualizare.

Huhu Rezea spunea...

Nu, punctul 1/iii trebuie să dispară din Decizie.
Legea 223/2015 în nicio redactare nu limitează indexarea in interiorul cuantumului plafonat.
Inainte de OUG 114 procentul de indexare s-a aplicat direct cuantumului calculat/recalculat sau actualizat anterior datei de 29 12 2018(vezi indexările din 2019 si 20120), iar pensiile stabilite după 2018 sunt indexate prin aplicarea procentului la baza de calculculare/recalculare/actualizare, care este ultima in ordine cronologică. S-a optat pentru acest artificiu de calcul pentru a evita calcularea cuantumului brut după stabilirea cuantumului net.
In nicio situație, nici inainte de 29 12 2018 si nici după, nu se pierde niciun leu din indexare.
Cu alte cuvinte, indexarea cuantumului brut dă acelasi cuantum indexat ca și când se indexează mai întâi baza de calcul si se extrage din ea cuantumul plafonat la 85%.
Fiecare poate să verifice pe propria decizie de actualizare că se ajunge la același rezultat, fie că aplicam indexarea la cuantumul brut, fie că aplicăm indexarea la ultima baza de calcul sau de actualizare.
Luăm ca exemplu o decizie de actualizare pe care am analizat-o aici.

https://www.huhurez.com/2020/06/raspuns-sablon-al-csp-mapn-si-pentru-o.html

Avem un cuantum brut actualizat în 2017 conform art. 60 alin (1) in valoare de 2452 lei calculat dintr-o baza de calcul de 2508 lei, prin aplicarea plafonului de 85% si majoraea de 15% pentru sporul OMM
2508 x 85%. =2132 lei
2132 +15% x 2132= 2452 lei
Să presupunem ca acest cuantum a rămas în plată si urmează să-l indexăm cu 1,3% în anul 201, că in 2018 indexarea a fost 0.
Este o pensie actualizată înainte de 29 12 2018 și in consecintă aplicăm indexarea la cuantumul brut.
2452 + 1,3% x 2142 =2484 lei.

La acelasi rezultat ajungem dacă indexăm mai intâi baza de actualizare de 2508 lei, cea din 2017, cu 1,3% si apoi calculam plafonul de 85% și majoram cu 15% sporul oMM

2508 + 1,3% x 2508= 2541 lei
2541 x 85% = 2160 lei
2160 + 15% x 2160 lei(sporul OMM)= 2484 lei.

Huhu Rezea spunea...

Se chinuie unii pe creste si pe curbele de nivel să aproximeze cu cât crește pensia recalculată în 2016 prin actualizarea bazei de calcul prin majorarea cu 15% a soldei de funcție în cuantum compus în 2017.Unii dau cu ghiocul ca a crescut cu 7%, ații cu 8%.
Măi băieți, dacă vă limpeziți mințile puteți calcula valoarea nominală exactă a cresterii prin actualizare.
E simplu!
Scădeți din cuantumul actualizat potrivit art. 60 alin (1), adică acel cuantum consemnat pe decizia de actualizare, cuantumul calculat/recalculat în 2016.
Diferenta este comparată cu valoarea indexării cu 5,25% pentru a stabili care operatiune este mai favorabila pentru beneficiari, conf art. 60 alin (3).
Dacă diferenta dintre acttualizare este mai mare, acea diferență se adaugă la cuantumul în plată la 31 12 2016, cuantum care cuprinde si indexarea de 5%, si se obține cuantumul final actualizat.
Dacă diferența este mai mică decât indexarea de 5,25% rămâne în plată cuantumul existent la 30 06 2017, ceea ce nu era cazul pentru niste juristi si finanțiști cu scaun la cap.

Ein Stein spunea...

@Huhurez
Este perfect adevarat ce scrii, vina e a mea, m-am exprimat prost si poate am inteles si prost anumite aspecte. Eu am constatat o diferenta de tratament, cel putin in cazul indexarilor, intre cei dinainte si de dupa 2018. Ca sa duc rationamentul pana la capat am sa incerc sa fiu mai precis.
In cazul celor de dinainte de 2018, indexarea se acorda la baza de calcul, brut/net, nu are importanta regleaza legea mai tarziu, apoi acea indexare se adauga la pensia rezultata. In anul urmator se procedeaza la fel, indexarea se acorda la ACEEASI baza de calcul, din anul anterior, si se adauga la cuantumul pensiei langa aindexarea din anul anterior, si tot asa.
In cazul celor de dupa 2018, indexarea se acorda si face parte din cuantumul bazei de calcul, tehnic producand o actualizare, pensia rezultand din acea baza de calcul. Anul urmator, indexarea se aplica la ALTA baza de calcul, indexata anterior, cu un cuantum mai mare, rezultand evident si o pensie mai mare fata de omologul de dinainte de 2018. Deci la cel de dupa 2108 se acorda indexare la indexare ceea ce nu se intampla la cel dinainte de 2018. Eu doar am constatat o diferenta de tratament, poate am constatat prost dar pana la urma asta e rostul blogului.
1/iii trebuie sa dispara, in forma actuala, si din simplul motiv ca nu are noima insa daca rationamentul meu, de mai sus, e valabil un iii ar trebui sa regleze diferenta de tratament.

Leon spunea...

"Baietii" se refera la altceva, Huhule: este vorba de influenta majorarii cu 15% NUMAI a SF(compuse) asupra Bazei de calcul! Si asa este, facand raportul dintre Baza de calcul Actualizata la data de 30.06.2017 si Baza de calcul Recalculata la data de 01.01.2016 din cele 2 Decizii, la mine rezulta un procent de 7,9%..!

Ein Stein spunea...

Stai sa-mi vars naduful si pe 1/iii. Pensia, in cazul celer de serviciu, este o notiune abstracta, nimeni nu stie la momentul de fata cat este pensia lui, stie doar cat a fost cu o luna inaninte sau cat va fi in momentul cand cel de la CSP apasa tasta Enter pentru a o calcula. Pensia, de care se vorbeste in iii este 85% din ceva, atat. Actualizarea se poate face numai si numai la baza de calcul nu la pensie pentru ca ea e rezultatul actualizarii bazei de calcul si nu un element de sine statator. Si aici intram intr-o bomba logica, sa impui o limitare de 85% din ce, care baza de calcul, aia actualizata sau aia dinainte de actualizare? Formularea e un nonsens care invoca art 30, chiar daca are o formulare cretina, care nu specifica despre ce e vorba. Si ne tot intoarcem la inceputul lui iii, il parcurgem, ajungem iar la inceput, la infinit. Nu cred ca e cineva capabil sa produca vreun algoritm care sa nu induca o bucla, urmand pas cu pas formularea lui iii.

Trofin spunea...

Huhu Rezea : nu am afinități nici pentru Cătare nici pentru Curbe de Nivel . Caut să înțeleg legea și să-i găsesc mecanismele de aplicare. Nu mă interesează sporovăiala și divagațiile. Abaterea de la prevederile legii este tot un rezultat al divagării , interpretării eronate a legii de către cei rău intenționați sau de către habarniști. Dacă se revăd cu atenție prevederile OUG 57/2015 , unde se precizează în mod expres că pensiile militare de stat se majorează în anul 2016 cu 5% , era firesc ca cei bine intenționați să găsească mecanismul de aplicare al aceste majorări , respectiv transferul majorării la toate componentele salariale din structura bazei de calcul a pensiei , nu o sumă globală înscrisă separat în decizia de pensie recalculată , sumă care poate să fie ușor înlăturată de către cei rău intenționați așa cum de fapt s-a și întâmplat. Am mai exprimat această opinie și cu alte ocazii și prin alte locuri pe care nu le agreezi dar am rămas cu opinia care a început să capete culoare de adevăr când cei de la Curtea de Conturi au constatat neghiobia celor rău intenționați. Știu că la alte adrese nu se agreează menținerea indexărilor anterioare în actualizările care se fac . Sunt de acord numai atunci când actualizarea se face prin aplicarea întregului algoritm , nu doar pentru o componentă salarială așa cum s-a făcut în 2017. Dacă tot pretinzi că ești un fin și competent înțelegător al legilor , de ce nu lămurești acea trimitere la art. 30 din Legea 223/2015 , concret ca majorarea din 2016 adăugată la cuantumul actualizat în 2017 să nu depășească 85% din baza de calcul . Sunt unele persoane care și-au manifestat , pe bună dreptate , nedumerirea dar au rămas cu nedumeriți.
La întrebarea cum îmi ies mie calculele ,fac trimitere din nou la aritmetică unde 1,05*a = 1,05*(0,85*b)=0,85*(1,05*b) , expresie în care a este cuantumul pensiei recalculată în 2016 , b este baza de calcul , 0,85 este pragul din Art. 30 al Legii 223/2015 și am evitat introducerea sporului OMM. Deci rezultatul este același dar ar fi avut alte repercusiuni la aplicarea mecanismului actualizării din 2017 nu în modul cum l-au aplicat cei rău intenționați.

Huhu Rezea spunea...

@Leon
Si la ce-ți trebuie ție cu cât a creescut baza de calcul actualizată, dacă nu această crestere este reper pentru comparația cu cresterea prin indexarea cu 5,25% din 2017?
Indexarea s-a aplicat la toate drepturile de pensie din 2016, compuse din cuantumul recalculat si indexarea de 5%. Cresterea ei o compari cu cresterea acelorasi drepturi prin actualizare, nu cu cresterea bazei de calcul prin actualizare.
Am precizat de atâtea ori că la art.60 alin(3) comparăm sume reale nu procente de indexare sau actualizare pentru ca procentele se aplică la mărimi diferite.
Cresterea reală prin actualizare se află foarte simplu, cum am precizat, prin scăderea din noul cuantum actualizat, conf art.60 alin(1), a vechiului cuantum neactualizat, respectiv cuantumul recalculat din decizia din 2016, fără a introduce în calcul aici indexarea de 5%.
Adică compari cuantumurile după ce le-ai trecut prin toată procedura de recalculare/ actualizare potrivit art 28- 30, 108 si Legea 80.
Acel procent de 7,9 nu-l poți compara cu procentul de 5,25 pentru că nu se aplica la aceeasi mărime.

Calinmihaib12 spunea...

..eu,de ex. in CALCULELE de mai sus, am dat cifra de "aprox." =7,83 %= reprezentând "influența majorării cu 15 % a S.F. a "activilor" asupra BAZEI DE CALCUL la ACTUALUZARE.., pt.că în cazul meu solda plătită=luată în calcul= e..stabilită eronat=mai mică decât cea cuvenită; cu o soldă stabilită LEGAL,procentul ar fi fost cam 8,34..!. Până la urmă =aici=in discuții=precizia absolută =dacă "suferă"..nu cade cerul.!,"acolo"= la casele de pensii sectoriale..la CONTABILI= e MARE NEVOIE de RIGUROZITATE..!(..de orice fel..!)

Huhu Rezea spunea...

@Trofin
Bun, prin ce demonstrezi d-ta aici si prin ce am arătat eu mai sus, în răspunsul dat lui @Ein Stein, convenim că se obține acelasi cuantum indexat, fie că aplicăm procentul de indexare direct la cuantumul calculat/recalculat/actualizat, fie că aplicăm procentul de indexare la baza de calcul si apoi urmăm algoritmul de calcul impus de art 28-30, 108 si L 80/95.
Deci nu are importanță dacă aplicăm indexările la cuantumul stabilit/recalculat/actualizat sau la bazele de stabilire/recalculare/actualizare.
O indexare aplicată unui cuantum plafonat la 85% din baza de calcul este și ea plafonată la 85%. E vorba de proprietățile operațiunilor primare.
Ca tare, dacă vrem să adăugăm indexarea din 2016 doar in limitele plafonului de 85% de ce nu procedăm cum spune actualul articol 60 alin(3), adaptat la situația din 2017.
"Art. 60
3) În cazul indexărilor succesive, cuantumul acordat nu poate depăși suma rezultată din aplicarea ratei medii anuale a inflației, în condițiile art. 59 alin. (1), asupra mediei soldelor/salariilor lunare nete corespunzătoare soldelor/salariilor lunare brute cuprinse în baza de calcul al pensiei la care se adaugă suma reprezentând intervenția
ratei medii anuale a inflației, în aceleași condiții, din operațiunile de indexare anterioare."
Adică la baza de actualizare din care am obținut cuantumul conf fostului art. 60 alin(1) adăugăm 5% din baza de calculare/recalculare din anul 2016 si urmăm algoritmul cerut de art. 28-30, 108, L 80.
Deci, indexarea din 2016 apare nu ca o indexare a cuantumului actualizat în 2017, cum se feresc gulerații ca de tămâie, ci ca o indexare care vine din urmă, intocmai ca in cazul indexărilor succesive.
Este un artificiu de calcul care previne grozăvia aplicată de CPS a SRI.

Ce zici?

Leon spunea...

O Majorare serioasa a facut Tariceanu, ca Premier, cand a adoptat OuG.56/30.08.2006 si au crescut Coef.de Functie cu aprox.40% ( si pensiile deasemenea..) influentand si TOATE celelalte elemente, nu cum s-a intamplat in iunie 2017 cand Baza de calcul a crescut numai cu 7,9%...!

Unknown spunea...

Sa trăiți!Persoanele care beneficiază,de pensii in valoare de 704 lei,sant cei care au fost eliminati(trecuți în rezerva)pentru diferite abateri sau la cerere in perioada anilor '80-'95 si au avut 15 ani veckime cumulati cu stagiul militar,școli militare si ani lucrați efectiv.

Huhu Rezea spunea...

@Leon
Tocmai pentru că s-au actualizat numai componentele soldei de funcție în cuantum compus, nu toate elementele bazei de calcul, am folosit formula A + n pentru calcularea cuantumului actualizat conf art 60 alin(1) si nu formula A + 16% x A, in care A = cuantumul recalculat in 2016 si n cresterea prin majorarea cu 15% a soldei de funcție în cuantum compus.

Calinmihaib12 spunea...

.."L.M.C."..= la venituri și vechimi....mici = pensii mici..!

Trofin spunea...

@Huhu Rezea : Cred că înțelegem în mod diferit problema .Eu o înțeleg după cum urmează. Majorarea de 5% , cu toate că se reflectă în baza de calcul , nu trebuie aplicată ca o sumă separată ci trebuie să se aplice la toate componentele bazei de calcul și apoi să se aplice actualizarea de 15% . Așa transpare din textul Curții de Conturi , cap. I pct. (ii).Reproduc acest punct pentru cei care vor să înțeleagă :" Începând cu data de 30.06.2017 , pensiile militare la care sunt incidente prevederile art.60 (N.B. valabil la data de 30.06.2017) din lege trebuie să aibă în COMPONENȚĂ MAJORAREA de 5% acordată în 2016 la care se adaugă fie INDEXAREA de 5,25% acordată în anul 2017 , fie ACTUALIZAREA soldei de funcție cu 15% acordat la 30.06.2017 , astfel cum prevede art.60 alin.(3) din Legea 223/2015." Ca acea majorare să fie în componența pensiei militare iar acesteia să i se aplice fie indexarea din 2017 fie actualizarea de 15% - care ar fi mai avantajoasă - este normal ca acea majorare de 5% să se regăsească în toate componentele bazei de calcul valabilă la 30.06.2017. Încercați să simulați efectele și veți constata avantajele, nu cred că ar mai fi existat situațiile penibile în care o pensie actualizată să fie mai mică decât o pensie în plată ( esclud cazurile anomaliilor din recalcularea în baza L119/2010 și a OUG 1/2016) . Mai trebuie luată în atenție o nuanță în exprimarea Curții de Conturi , se folosește în mod diferit majorare de5% și indexare de 5,25% ! De ce a cerut așa ceva Curtea de Conturi ? Este simplu , fiindcă actualizarea nu s-a propagat la toate componentele salariale a bazei de calcul , respectiv gradații , solda de comandă și sporuri și nu a fost o actualizare completă , nu a cuprins și solda de grad , ca atare nu este normal ca pensionarul să piardă ce a câștigat anterior pe simplul motiv că cineva aruncă firimituri cu pretenția că oferă un prânz copios.
Fiindcă tot vorbim de Decizia Curții de Conturi , acolo , la pct.(III) se spune , reproduc : " Actualizarea pensiilor , în condițiile menționate mai sus (N.B. pct. II)) , se realizează cu încadrarea în procentul de 85% din baza de calcul , conform art.30 din Legea 223/2015 ". Această precizare , o consider redundantă în raport cu prevederea expresă din art. 30 - "Pensia stabilită , recalculată și actualizată în condițiile prezentei legi , nu poate fi mai mare decât 85% din baza de calcul prevăzută la art.28 " , dacă se respectă algoritmul de actualizare sugerat de către Curtea de Conturi. Referirile pe care le faceți cu privire la indexările succesive nu are nimic comun cu problema actualizării din 2017 , problema indexărilor succesive , cum prea bine cunoașteți , s-a lansat odată cu OUG 59/2017 și clarificată de OUG 114/2018.

Calinmihaib12 spunea...

LEON:.1.așa o fi..cu "Olguța",dar te intreb: DE UNDE ȘTII..?(..i-ai văzut certificatul de naștere original.?),2. In principiu:eu cred ca in actele de naștere originale NU AR TREBUI SĂ FIE ADMISE "DIMINUTIVE"..și alte asemenea modificări ale unor nume și prenume..!. 3.La urma urmelor..Olguța și..OLGA=..sunt ACCEASI PERSOANĂ..(cu nume ..cu rezonanță slavă..!)..căreia..I se.."construiește".. un ZID DE APĂRARE.., o gardă pretoriană..,indiferent ce .."prostii'.. face..!

Calinmihaib12 spunea...

1.Am mai scris:SCOPUL NEINDEXĂRII pensiei actualizate in 2017 cu cei 5 % aferenți anului 2016 a fost: EVITAREA = CU ORICE PREȚ: a PLĂȚII DIFERENȚELOR CUVENITE pt. perioada: 30.06.2017-..data efectivă a finalizării operațiunii de ACTUALIZARE a fiecărei pensii recalculate, indexate și plătite în 2016..!(=..mii și mii de pensii..!)

Huhu Rezea spunea...

Atenție la exprimre!
Indexarea de 5% din anul 2017 nu se aplica la cuantumul actualizat în 2017 ci se adaugă acestuia. De calculat, îndexarea din 2016 s-a calculat din cuantumul recalculat în 2016.
In topicul următor demonstrez că o indexare calculată dintr-un cuantum plafonat la 85% din baza de calcul este și ea plafonată la același cuantum.

Calinmihaib12 spunea...

..Si totuși: ar trebui să vedem FORMA OFICIALĂ..a DECIZIEI 4/13.08.2020 a C.Conturi,în INTREGIMEA ei, pt. că ALTFEL: .."SPECULĂM"..!

Huhu Rezea spunea...

Chiar atât de naiv esti încât să crezi că aceasta nu e copie de pe decizia originală?

Calinmihaib12 spunea...

D-le HUHU':..nu te fă că nu ințelegi "mesajul"..,dar un text ca acesta= al deciziei nr.XII/4/13.08.2020 =TREBUIE VĂZUT ȘI CITIT IN INTREGIME..pt. a putea ÎNȚELEGE: obiectivele urmărite, deficiențele găsite,măsurile dispuse...etc.
..și eu n-am spus că e sau nu e o copie..după.."ceva" ce pare a fi.:un DOCUMENT DE LUCRU..,o CIORNĂ..,un document "in curs de redactare.." = așa cum chiar scrie deasupra "documentului" ..,fără alte precizări; IN PLUS: actul nu e semnat,nu e ștampilat ..,ș.a.
▪︎ E adevărat:indexarea de 5 % din 2016 "se adaugă",(..nu se "calculează"= ca "indexare") la actualizarea din 2017..!,dar asta cred că rezultă clar: din comentariul meu cu calculele "pe etape"..= de sâmbătă..!

HALA spunea...

Și totuși au o pensie militara care nu poate fi,după 15 de armata, echivalentul ajutorului social.